Att tänka på vid hemstäd

När man ska anlita hemstäd för första gången får man ofta tillfälle att träffa den som ska städa. Det är då bra att visa runt en del, samt tala om var städutrustning med mera förvaras om inte företaget står för detta. Det är också en fördel om man som kund berättar om hur sopor med mera sköts. Om något förändras inför en städning är det bra att lämna en lapp till städaren om detta, eller kontakta städföretaget och informera.

Kunden ska plocka i ordning

Innan städningen påbörjas är det bra om kunden har plockat bort kläder, leksaker, mindre prylar, disk med mera så att alla ytor kan städas lätt. Det är också en fördel om det finns lyse eller naturligt ljus i de rum som ska städas. Då kan dold smuts lätt upptäckas. Om kunden önskar bäddning måste detta meddelas och sängkläder med mera måste läggas fram.

Se till att städmaterial finns

Om inte städföretaget ska stå för städmaterialet är det viktigt att kunden ser till att allt finns hemma för att det ska gå att städa. Om något i hemmet kräver speciell rengöring måste medel för detta finnas. Om ett golv inte tål vatten eller vissa kemikalier måste detta meddelas. Om det finns spishällar med mera som kräver speciella medel är det bra om dessa finns framme.

Skydda ömtåliga saker

Om det finns känsliga och ömtåliga saker hemma som kan förstöras eller orsaka skador måste kunden ofta ta bort dessa eller informera om dem. En elkabel som kan ge stötar, larm eller dyra saker som står illa till är sådant som städaren behöver veta om. Ofta ersätter städföretag bara sådant som gått sönder av oaktsamhet. Om en kruka eller tavla blåser sönder på grund av dålig upphängning eller placering ligger ansvaret på kunden. Som kund kan man därför ställa undan dessa saker innan städning sker.